pondělí 13. dubna 2009

Velikonoce..a jiné svátky


Právě jsem dobarvila vajíčka..letos se mi konečně povedla.


Tak se na ně koukám s myšlenkami, které se mi každoročně vracejí, a které ve mě vyvolávají tak trochu ..já nevím..rozjitření, smutek?..letos ovšem velmi mírně, protože Anička je u táty v Praze, kde je vždycky veselo, což jí dělá dobře.

Je veselo..i já bych chtěla cítit veselo, ale necítím.

Velikonoce se mi zadřely pod kůži..a nejen mě...jako nejbizardnější svátek v roce..možná pro jeho snad nejbližší spojení s křesťastvím.
Jo, mám názor, že by Velikonoce měli slavit (chtějí-li) jen křesťané, a ti kteří věří, že tyto dny mají nějaký duchovní význam a dodržují rituály, které tento význam podporují.
Paskvil, který se v naší zemi vytvořil ..snad za komunistů?..se pro mě stal tou skoro nejhorší vzpomínkou na dětství..ne snad jen pro to často bolestivé a nepochopitelné "vyšlehání" , ale hlavně pro hnusný pocit kolem žaludku po celý ten den. Ten pocit mi zůstal dodnes..a je určitě i důvodem pro tohle psaní.

Protože to není den jako jiný.
Leta jsem Velikonoce nijak zvlášť neslavila, leda na žádost holek nebo když jsem tady měla na návštěvě svou sestru( která má mnoho energie na výrobu a tvorbu různých věcí..tedy i vajec např., neboť manuální tvorba ji prostě odjakživa-na rozdíl ode mě- baví ) anebo když jsem byla u rodičů, kteří tyto všechny zvyklosti po celý život dělají, těší je to a tím je to pro ně přirozené.

Protože v ten den mě každý rok přepadá touha po společenství lidí, kteří jsou jako já, kteří nechtějí slavit žádné svátky bez hlubšího smyslu, ale kteří cítí, že ty dny jsou přeci jen nějak prodchnuté jinou energií..kteří by se chtěli sejít, pobýt spolu, pokecat, potešit se právě svou blízkostí.

U kterých nehrozí, že přeci jen "z legrace" vytáhne pomlázku..a vyhrne mi noční košili.

Nemám žádné společenství lidí.

A tak jsem dnes ráno obarvila ta 4 vejce ve slupkách od cibule.
Kolem žaludku je mi celkem dobře., ale přeci jen se půjdu projít po Trutnově, nebo pojedu někam jinam, pro jistotu.

Aby mnou -jako ostrý nůž- neprojel zvuk drnčícího zvonku.

11 komentářů:

robynson řekl(a)...

Ano, lidé mají touhu po rituálech. Tento je obzvlášť pitomý a agresivní. Ale nic nám nebrání jej nahradit svým vlastním.

sára řekl(a)...

Ano..opakovaně mě napadá vytvořit si svůj-alespoň- jeden rituál.Rovnám si to v hlavě-nepochopitelně už leta.
Protože nevím, co by ten rituál obsahoval..zatím.Takže to setkání je první představou..a ty další třeba budou vytvořeny.

Anonymní řekl(a)...

Důvěrně známý pocit, také už potřebuji změnu,jsem v kleštích , ale vím, jak z toho ven, jen kdyby člověk nebyl plný strachu.

sára řekl(a)...

Určitě. Tan strach je jediný ale děsný společník. A jestli to není tajemství..tak jak?.z toho ven?

Anonymní řekl(a)...

fuj, uplne jsi mi to pripomnela. strasnej pocit. pomlazka....

my jsme slavili velikonoce teprve tenhle vikend a je fakt, ze recke velikonoce me moc bavi.

mej se hezky saro, casto na tebe vzpominam! paja-ostrovanka

NULI řekl(a)...

Ahoj Sáro, také na Vás myslím. Pomlázkou se nezabývám, už drahně let. Ale Velikonoce světím jako své největší svátky. Nebo spíš - chtěla bych světit, leč manžel (a práce na chalupě) nedovolí. Přesto Vám rozumím a doufám, že příští rok už to takové beznadějné nebude. A výlet do Trutnova je dobrý nápad.

sára řekl(a)...

Pájo..no jasný, jiný kraj jiný mrav, jdu si to k Tobě přečíst..jinak už jsem Ti asi 5x napsala a neodeslala, protože se vždycky mezi tím něco změnilo. Tak Ti pošlu poslední verzi :o)

sára řekl(a)...

Nuli. Z celého srdce Vám přeju, abyste svátky..a nejenom tyto pro Vás nejvzácnější, slavila tak, jak cítíte.

Lenka řekl(a)...

Jé, tak to jsem ráda, že nejsem sama, kdo velikonoce vidí stejně. Jako nesmyslné, zbytečné a hlavně uměle přetvořené svátky. Většinou je prospím. A jen jednou si jeden s pomlázkou dovolil vtrhnout mi do pokoje a poodhrnout peřinu, slyšel to, co by zřejmě nečekal ani od dělníka z kamenolomu, natož od křehké ženy.

Anonymní řekl(a)...

Ahojky, Sáro,
Velikonoce jsou už za námi a doufám, žes je přežila bez fyzické i psychické úhony.
Ale před námi jsou další svátky - už máš napucované koště? Teda to měla bejt sranda! 4.5. nastupuji do lázní a tak je mi veselo...
Al da Bianco

Mirka řekl(a)...

Mila Saro, vyjimecne mam moznost napojit se...spatne se mi ale pise a tak...jen:

http://mirka_langerova.bloguje.cz/518256-na-cervene-pondeli-se-i-ja-cervenam.php

...a pozdrav.