úterý 8. května 2007

Volný Den.


A já se přesto vzbudila v 6,00. Nevadilo mi to . Naopak. Vzbudila jsem se proto, že jsem chtěla, ne proto, že bych musela..a to bylo tak krásné.


Moje první pocity po probuzení nebývají radostné. Kdysi jsem někde slyšela nebo četla..že ve spánku jsme "pryč, tam, kde jsme opravdu doma, snad kdesi sami se sebou " a probuzením si otvíráme dveře do toho našeho divnosvěta, do té reality , vstupujeme na naše podium, do té jen a jen naší hry...
Trvá mi tak asi sekundu než si vzpomenu,že tady to je vlastně všechno ten můj život.
A pohled se lehce rozjasní, duše uklidní..a hlava začne pracovat , dnes pohodově, protože mám ráda mnou rozhodnutá brzká rána.
A tak jsem se vzbudila do divokého počasí, kdy se po obloze honily mraky a ostré slunce si mezi nimi dralo cestu ven a tráva byla plná ledových kapek po nočním dešti...vyběhla jsem s Benem na louku a do lesa.

Pak jsem si zase vlezla do postele. S knížkou od Remarqua .Mnoho a mnoho let nečtenou.
A propadla se do jeho vnímání světa, které mi tolik vyhovuje.
Ty snivé popisy, to žití nadosah extremů a přesto s nadhledem.Ta tichá odvaha ne přežívat, ale žít. A trvale přítomný smutek kdesi v hloubi duše, který zbarvuje každou minutu prožitého kapkou nepochopitelné nostalgie, která ale každému okamžiku dává ten konečný smysl.
To vše je mi hodně blízké.

Byla jsem šťastná v té posteli, s šálkem výborné kávy, která zahřívala lůžko vedle mne.
Byla jsem šťastná, protože jsem se na chvíli našla.

A vrátila se do doby dávno prožité.

Do doby, kdy jsem nebyla vůbec ve střehu.Kdy věci, události, lidé i velké změny přicházely do mého života bez jakéhokoliv chtění, tak nějak mimochodem a já to všechno přijímala, žila a rozpouštěla i opouštěla zcela bez zábran a beze strachů, bez výčitek svědomí a bez přemýšlení.

Nepoužívala jsem slova jako Důslednost. Plány.Opatrnost.Úspěch.Zodpovědnost.Disciplína.Rozhodnost.
Já..neměla jsem ambice.Vůbec mě taková slova nenapadala.

A přesto můj složitý život běžel jako na drátku.Tak nějak jistě, úspěšně, radostně a přitom tak lehce. A byl to náročný život.

Vím už teď, že mnozí ten můj život vnímali jako úspěch, karieru,štěstí.Dařilo se mi vše.

Když jsem porodila dceru, změnilo se všechno.

Můj mozek se otočil o 180 stupňů a všechna ta divná a cizí slova se v něm rozsvítila jako omylem zhasnuté kontrolky.Které někdy blikaly tak, až to řezalo do očí.

Život se zastavil a já žila ta slova.Začala se obávat se ,strachovat a také se zlobit.
Byla jsem zavřená do klece povinností a hlavně pocitů,že někdo nebo něco- okolnosti, jakýsi řád, se kterým jsem se nikdy neztotožnila, rozhoduje o mých dnech.
Byla jsem plná zloby, vzteku a strachu, že se to nezmění.A také beznaděje.Byla to past pro mou potřebu vlání.
Po sedmi letech jsem porodila druhou dceru a začala jsem zapojovat do mých dnů mysl.Vlastně neustále o všem přemýšlím :o).
A rozsvítily se kontrolky jiných témat..jsou to kontrolky týkající se víry, duchovní cesty, růstu, přemýšlení o Bohu, kontrolky, které mě strašily nekonečnými pochybnostmi, že je všechno jinak, že ale také nemá nic smysl, že je vše dané, že JÁ neexistuji, nemůžu tudíž nic rozhodnout, chtít, dělat, žít..
Neviděla jsem nic než všechny ty blikající kontrolky.Na mnoho let mě oslepily.

Teď se vlastně vracím zpět.

Do toho života, se kterým už nechci bojovat, ale opět splývat.Se kterým se potřebuji objímat jako s přítelem,který je mi nápomocen.Se kterým chci tančit každý den nový tanec.
Začínám opět vidět, že každá minuta je nová, že se vše neustále mění, že je to nekonečně barevný rej možností, které se kolem mě vesele točí.
Vracím se zpět do života, který se mi ztratil.Protože jsem si ho neuvědomovala
A uviděla jsem to až o mnoho let později, když jsem se mohla na celý ten kaleidoskop podívat z výšky prožitých let.


Všechny ty kontrolky už tak nějak poklidně svítí.Nemůžu je zhasnout..a ani nechci.Patří už ke mě.

Ale zase chci začít rozsvěcet ty ostatní, těch milion dalších, na které jsem zapomněla.
Protože už tuším, že vše je možná úplně stejně jednoduché a lehoučké jako tehdy..když jsem běžela kupředu bez zastávek, ale s absolutní důvěrou, že vše je prostě tak, jak má být.
Byla to nevědomá víra.

A tak mi ...začíná ta poslední, už vědomá část mého filmu.

Tedy začíná..občas mi tak trochu prolítne hlavou ta jasná radost.
Jako třeba dneska nad tím Remarquem.

Který mi prostě a jednoduše připomněl MĚ SAMOTNOU.

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Ty zhasnutý a rozsvícený kontrolky, jiný myšlení, jaký a proč... - Přesný. :o) Akorát u mě je rozsvítil první syn. :-)
A i když je postupně vypínám a hodně už sjem jich vypla, tak pořád jsou a myslím, že nějaký už do konce života zůstanou. Třeba kontrolky strachu o někoho...
A i kdyby se všechny ztratily, stejně se člověk zpátky nevrátí, nejde se vrátit do doby, kdy o nich nevěděl. Když teď už ví.
Změní to ženskou. Nevratně.

Silvie řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymní řekl(a)...

Ano, Ruliso.
Ale já jsem za ty změny ráda. Kdyby nebyly, tak by zase nebyla ta možnost změn.
Mě to prostě jen fascinuje..jak vlastně šíleně složitě přicházím do situací, který jsem pořed 15ti lety úplně normálně dělala.
A ten strach..vzpomněla jsem si Tvůj komentář právě před chvílí kdy jsem opět byla se psem..ale tentokrát v dešti a zimě, hluboko v lese.
Byly tam stopy od koně..a já si říkala, co kdyby se teď vynořil nějaký ten Muž s koněm či psem :o))..bála bych se asi.Jen na něj pohlédnout, takhle sama v lese...
Protože co kdyby se v těch očích něco mihlo, co kdyby se prostě stalo cokoliv jiného než to, že se vyhneme a půjdeme si svou cestou.
No a před těmi l5ti lety by mě to nenapadlo. S takovým člověkem bych si zřejmě skvěle popovídala( nebo ho jednoduše odmítla), šla večer do hospody a třeba bychom se znali navždycky. Třeba by se stal mým blízkým člověkem.
A mě trochu tyhle překážky v hlavě mrzí.
Zužuje mi to obzory :o).

Anonymní řekl(a)...

Úplný souhlas s Ru, ženská, jako máma, už se svých kontrolek nikdy docela nezbaví. A samozřejmě se změní, i kdyby nechtěla, jinak to snad ani nejde. To by se musela vzdát a zříct toho, co vlastně dobrovolně přijala, jako něco přirozeného do svého života...

Anonymní řekl(a)...

To jsem byla já :), proč dvakrát, nevím...

Anonymní řekl(a)...

Sáro, kdybys za ty změny nebyla ráda, tak bys byla první taková ženská v mým okolí. :-)

Všecky, co znám, to pokládají celkově za zisk. Neměnily by. Změny, který sice "chtěly svý", ale nakonec je po nich ta ženská někde, kde bez dětí, mladá, nikdy nebyla. Sice se na jednu stranu pracně vrací (či musela vrátit) kamsi, kde předtím byla, aniž si to uvědomovala a cokoli řešila, ale na druhou stranu teď k tomu má spoustu něčeho navíc.

Ten příběh se stopami a představami - takový strach neznám. V tomhle jsem pořád stejně dobrodružná až pokoušení lačná povaha, děti neděti. :-)

Bála jsem se ale třeba o sebe na koni. Vyhýbala jsem se riskantním situacím, dokonce bych řekla, že jsem všechno očuchávala jak pes, ze které strany může přijít jakej úraz, i hrozba obyčejnýho triviálního pádu na pr... mě děsila, že spadnu nějak nešikovně a něco se se mnou stane, kdo se pak postará...
(No, to už taky pomalu přechází, asi signál, že děti se pomalu staví na vlastní nohy... :-))

Anonymní řekl(a)...

je to pekny, saro, tak at se ti podari dohledat, co hledas. i kdyz clovek by mel z tvyho prispevku pocit, ze je ti tak 80 a chystas se na onen svet. ale je pravda, ze je lepsi zhodnotit myslenky zavcas...

Anonymní řekl(a)...

Ahoj Pájo, myslím, že jsi to strefila přesně, opravdu se tak cítím , tedy v hlavě. Nevím, proč to tak mám,ale je to tak a s tím nic nenadělám.Na druhou stranu, fakt to není žádný stereotyp:o).
A ta lehkost bytí se mi navrací pozvolna, zato snad..doufám,že jistě.

Anonymní řekl(a)...

To je krasne povidani. Znam i zatrpkle zeny, ktere furt narikaji ze jim decka znicily zivot a chteji nejake vdecnosti. Ale ty byly podle me zatrpkle pred detmi. Pro me jsou deti zivotni poklad. A ty prvni dve jsem obdrzela ciste nahodou :o) Prisla jsem k nim jako slepy k houslim. A muj zivot najednou ziskal obrysy. Pevny tvar. Z rozmazaneho nic se najednou zacalo vynorovat neco. A ted se to neco zase zacina norit do romazaneho nic. Zacinam se rozpoustet v mori zivota a cititm ze nastava k tomu pravy cas. Nic neutece. A deti nam zivot nesezerou.

Anonymní řekl(a)...

Mirko,Píšu Ti tady, snad to nevadí..protože jsi mi hodně pomohla s těmi "kontrolkami"..to slovo vyvolává nepříjemné asociace..kontrola..omezení..
Netýká se těch úžasných radostí a vhledů, které přicházejí s dětmi, za které je snas každá žena vděčná..
Týká se těch nových (a pro mě tehdy děsivých) pocitů, které se mi také v souvislosti s dětmi objevily v životě.
Kontrolku jsem použila zřejmě proto, že si mozek představuju jako neustálé zapínání a vypínání miliard světýlek, spojení, drah.. je to oslnivý mikrosvět.
Jsem za všechny své kontrolky ráda, čím víc jich svítí, tím líp.
Už jim rozumím.